Find kernen i dit oplæg!

Sidder du og skal udforme et oplæg? Du har svært ved at finde ud af, hvad der skal med, og hvad der ikke skal med? Du læser og læser for at være sikker på, at du ikke glemmer noget vigtigt? Oplægget kører rundt i hovedet – og til sidst starter du måske power point programmet, og begynder at sætte ting ind, som du synes du skal ind på, bare for at føle, at du kommer i gang med at forberede oplægget? Så sluk straks computeren, og vend rapporten om!

Læg det hele væk. Stil så dig selv spørgsmålet: Hvad synes jeg selv er det vigtigste her? Hvad synes jeg selv er det væsentligste! Stil dig selv spørgsmålet, for du har selv svaret.
Lad være med med at censurere det, du tænker, og skriv det så ned på et stykke papir – yes – et helt gammeldags stykke hvidt papir til løse noter og tanker er nogle gange en fantastisk ting! Det skyldes, at vi kan blive fri for det pres, vi ellers typisk lægger over os selv, når vi skriver noget ‘rigtigt’, fx på computeren. Vi giver os med det blanke note-papir lov til at tænke løst – og kreativt – og får dermed lettere adgang til den viden der allerede er inde i hovedet på os!

Bare lad tankerne flyve ud fra spørgsmålet: Hvad synes du selv er det essentielle her?

Først efter denne vigtige fase, som hjælper dig til at finde fokus, kan du gå videre til de andre vigtige spørgsmål, som du arbejder dig igennem ét efter et:

– hvad er det vigtigste, dem jeg skal tale for, har brug for at vide?

– hvad vil jeg gerne have, at du skal vide, kunne, eller gøre anderledes, efter de har hørt mit oplæg? (Hvad skal de bruge det til?)

– hvad skal mit hovedbudskab være?

– hvilke argumenter skal jeg have med?

Hvilke sproglige billeder, visuelle hjælpemidler eller rekvisitter vil hjælpe mig med at få mit budskab igennem til målgruppen?

– hvad er mine tre hovedpointer?

Reklamer

2 comments so far

  1. christian Johansen on

    Hej Annette.

    Tak for et superrelevant indlæg!

    Den proces du beskriver er efter min mening et super værktøj. Ikke blot til at strukturere en tale, men faktisk i rigtigt mange kommunikationsdicipliner. Hvis du finder kernen i det du gerne vil kommunikere, er du allerede halvvejs. Så er det meget nemmere at få argumenter, sproglige virkemidler og understøttende pointer pejlet mod hovedbudskabet. Jeg har for eksempel lige brugt din metode, til at komme i gang med en produktbeskrivelse:-)

    Held og lykke med Artikulation

  2. artikulationdk on

    Hej Christian

    Tak for din kommentar – og hvor er jeg glad for, at du kunne bruge metoden! For det er jo netop det – ved man hvad hovedbudskabet er – hvad kernen i det man gerne vil sige er, så kommer eksempler, stil, og ordene der peger i den retning meget lettere af sig selv. Og så er det meget lettere at tale fra maven end fra papiret – er der fokus i hovedet, er der ro i hovedet og kroppen – og man skal nok komme derhen hvor man vil med det man siger. Held og lykke med produktbeskrivelsen, vil lige tjekke jeres side ud 😉


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: