Mundtlig kommunikation som ekstremsport

Mundtlige angreb får os let til at lukke i og bide igen. Til at gå i forsvar og bremse dialogen og udviklingen af fælles forståelse. Men angreb kan bruges til læring og til at udvikle sig som taler.

Der findes et helt særligt sted, hvis man vil sætte sin gennemslagskraft, mundtlige kommunikationsevner og argumenter på prøve. Nemlig Speakers Corner i Hyde Park i London. Her mødes debattanter hver søndag. Jeg har selv to gange talt på Speakers Corner, sammen med andre kommunikationsstuderende fra RUC, og det er virkelig ekstremsport! Første gang så jeg pludselig mine egne fødder gå hen til den tomme kasse og gå op på den. Jeg kiggede ud på publikum og trak vejret, og så begyndte jeg at tale. Og jeg talte og diskuterede, argumenterede, lyttede og talte og argumenterede igen. Jeg troede jeg havde været deroppe i et kvarter. Det havde jeg ikke. Jeg havde talt i en time! Publikum blev større og større, nogen gik, andre kom til. Og så måtte jeg trække mine påstande og præmisser for mine synspunkter ind igen. På Speakers Corner er der nemlig ikke noget der hedder enetale, det handler om dialog, om at ‘skabe et møde’ som folk får lyst til at deltage i. Hvor der sker noget! Og har man ikke noget på hjerte, så synes dem, man elsker og hader på samme tid – hecklerne (personer der stiller spørgsmål til talerne) at man ikke er værd at bruge tid på, og så går de igen, og så går alle andre også, energien forsvinder og man skrumper ind som taler. Men brænder man for det man taler om, har man sat sig ind i stoffet, og lytter man på det hecklerne siger, ja så brænder man igennem, og kan endda flytte folk!

Man lærer VIRKELIG at argumentere for sin sag på Speakers Corner, kan man ikke det, er man lost og må pakke sammen. Udfordringen er så, ikke at blive vred og sur på dem der stiller kritiske spørgsmål, men at tage det som en gave til udviklingen af stoffet, af det der bliver sagt i mødet. Så bliver det en fed oplevelse for både taler og publikum hvor alle kan blive klogere. Det er helt klart en ekstrem måde at lære stærk mundtlig kommunikation på, og en del forberedelse og træning er en rigtig god idé, for at det bliver en lærerig oplevelse. Men man kan lære meget af Speakers Corner, ting som er værdifulde i forhold til medietræning – man får aldrig et hårdere publikum end hecklerne på Speakers Corner, der både går efter sag, argumenter og person. Og man lærer virkelig én gang for alle, hvor vigtigt det er at lytte og at bruge kritiske indspark til at komme fremad i et emne, og at vise respekt for dem, noget som jeg fra min ledelseserfaring ved, er vigtigt, men også utrolig svært, fordi man kan få følelsen af at føle sig angrebet.

Brug derfor angreb som læring. Tag tiden til at trække vejret inden du svarer, lyt til hvad der bliver sagt, vis respekt for det, og hav så et arsenal af forskellige argumenter, så du kan vælge dem der passer til den eller de du taler med.

Reklamer

No comments yet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: